Menn homo lesber

menn homo lesber

Hvordan var det å være homofil for over år tilbake og hvordan endret synet på homofili seg? Fra tiden der grekere og romere spankulerte blant joniske søyler i sine draperte kleder, kommer de første skriftlige beretningene om homoseksualitet. Det var snakk om forhold som ikke direkte erstattet ekteskapet mellom kvinne og mann, men som kunne forekomme før eller under et vanlig ekteskap. Mannens enestående rolle på den tiden gjorde nemlig at sex med en mann var noe av det vakreste man kunne ha.

Man kunne straffes for både homo- og heteroseksuelle handlinger i antikken, og det ble ikke nødvendigvis skilt så mye mellom homoseksualitet og heteroseksualitet på den måten vi er vant med i dag, forteller historiker på NTNU Jan Frode Hatlen. Mye av vår tids oppfatning av homoseksualitet fra antikken kommer av at forhold mellom kvinner og menn ikke omtales i samme grad som forholdet mellom menn. Kvinner omtales generelt svært lite i skrifter fra antikken. Menn skrev om menn, for menn.

Kvinner tilhørte ikke den offentlige sfæren i særlig grad, sier Hatlen. Men det var en vesentlig forskjell på homosex i den greske og den romerske antikken. Hos de gamle grekerne ble et seksuelt forhold mellom en eldre og en yngre mann godtatt. Kjente skikkelser som Sokrates, Platon, Aristoteles og Aleksander den store var alle henholdsvis lærere og studenter og hadde etter all sannsynlighet et seksuelt forhold til hverandre.

Hos romerne derimot så det ut til å være greit å ha sex med menn, kun hvis man var den aktive part, forteller historiker Bjørn Bandlien fra UiO. Siden den første vestlige skriftkulturen vi kjenner til kommer fra antikken, kan vi si at forhold med samme kjønn er beskrevet omtrent så lenge som vi har hatt en skriftkultur, men det finnes for eksempel også egyptiske myter som inneholder forhold mellom samme kjønn.

Keiseren Heliogabal skal til og med ha ønsket et kjønnsskifte noe hoffkirurgen, klokt nok, ikke våget å etterkomme. Det finnes mange tekster som omtaler homoseksualitet. Satyricon av Petronius forteller for eksempel om opplevelsene til to mannlige elskere. Ovid som skrev Kunsten å elske , nevner også homoseksualitet som alternativ — selv om han selv foretrakk kvinner, sier Jan Frode Hatlen.

Også homoerotisk kjærlighetslitteratur av og med kvinner var sentralt i antikken. En av de mest kjente dikterne er Sapfo fra øya Lesbos, derav betegnelsen lesbisk. Selv om kvinner var mer eller mindre undertrykt på denne tiden er Sapfo mer kjent som en dyktig dikter enn som en av få kvinnelige diktere. Ut fra Sapfos dikt hadde hun flere kvinnelige kjærester og det er derfor vanlig å betrakte henne som lesbisk.

Thea forteller imidlertid at det i moderne forstand, nærmest er umulig å svare på om Sapfo var lesbisk eller ikke. Grammatikken på gresk viser kjønnet til den som snakker. I Sapfos tekster er det kvinnelige «jeg» tiltrukket av andre kvinner.

Dette synet på sex mellom menn endret seg i løpet av overgangen mellom antikken og middelalderen. Hatlen mener det er mye knyttet til fremveksten av kristendommen og kirken. I det hele tatt er det en utvikling fra tallet at romernes mangel på medfølelse for minoriteter gradvis forsvant og at minoriteter, religiøse som seksuelle, synes å være under stadig sterkere press.

Også fra Norden kan vi spore seksuelt begjær, menn imellom, langt tilbake i tid. Homosynet i vikingtiden likner synet fra den romerske antikken. Her spiller maktbalansen en avgjørende rolle- så lenge man er den aktive part, både når det gjelder menn og kvinner, er det akseptert. På den tiden var omtrent en fjerdedel av den norske befolkningen slaver. Det var særlig denne gruppen som risikerte å bli voldtatt av sine herrer, forteller historiker Bjørn Bandlien.

Et av de mest kjente beskyldningene var likevel mot en mektig konge. Harald Hardråde ble i et dikt beskylt for å ha hatt sex med en annen mann, som den passive part i et homoseksuelt forhold. Det er ingen tegn til noe spesielt kjærlighetsforhold mellom to menn eller to kvinner.

De fleste hadde koner ved siden av seksuelle forhold og barn var veldig viktig, men man kan jo tenke seg at noen av de ugifte mennene i vikingtiden egentlig fra homofile, sier Bandlien. Historien blir med tiden mer komplisert. Homofile forsvinner fra offentligheten og kildematerialet gir ikke den samme oversikten over seksuelle praksiser slik som tidligere.

Hatlen forteller at den vestlige seksualiteten endret seg drastisk i denne perioden, men at det handler om en større kulturell forandring som i stor grad kan kobles til kristendommens utvikling.

Sodomi, kjent som analsex, oral sex og sex med dyr, hadde også dødsstraff, forteller Hatlen. Professor i teologi Halvor Moxnes mener det er populært å si at det ble galt å være homofil da bibelen kom, mens sannheten er noe annerledes. Det gamle testamentet avviste det.

Det var disse tankene ble overtatt av de første kristne i Det nye testamentet. Synet på kjærlighet og seksualitet mellom samme kjønn endret seg med andre ord ikke med bibelens inntog. Sjølv om Noreg er eit land der ein har kome relativt langt i arbeidet for rettar og likeverd for lesbiske og homofile, har det likevel ikkje vore gjennomført undersøkingar blant den vaksne befolkninga om deira haldningar til ikkje-heteroseksuelle personar.

Anderssen er ikkje overraska over resultatet, der eit stort fleirtal av nordmenn viser velvillige haldningar til denne gruppa. Folk viser det ved å krysse av for denne verdien. Men i eit konkret møte, er det truleg andre sider ved folk sine haldningar som kjem fram, seier Andersen. Dette vitnar også noko svarprosenten i dei aktuelle utsegnene om. Samstundes seier 24 prosent av mennene seg samde i utsegna: For kvinnene er svara høvesvis 20 og 17 prosent. Undersøkinga stadfester ei allmenn oppfatning av kvinner som meir tolerante overfor LHBT-gruppa enn menn.

Medan kvinner stiller seg likt overfor lesbiske kvinner og homofile menn, viser det seg at menn gjennomgåande stiller seg meir negative til homofile menn enn lesbiske kvinner.

Menn er meir restriktive på dei fleste område her i verda, ikkje berre på dette temaet. Tidlegare undersøkingar på området har sett på erfaringane til personar i LHBT-gruppa.

. Full av herlig sort humor «Skyggen fra treet» er en original, underfundig og bekmørk massage bøsse kristiansand homse chat godbit. Homofil blir for noen som en seksuell identitet eller en tilhørighet. Har dere eksempler på skjellsord vi bruker? Sex med en mann var noe av det vakreste man kunne ha Keiseren Heliogobal ønsket å bli kvinne Foto: Vi hadde god kjemi og snakket godt sammen i pausen, men jeg så ikke på henne som noe mer enn en god venninne, sier Rita. Får barn med kamerat — hylles for åpenheten. Hvordan tror dere det oppleves for den som blir kalt stygge ting?

Gigolo dating sex masaz homo

Menn homo lesber

Eskorte homo sarpsborg escortegutter i telemark